fredag 28 december 2007

Mitt tjugonioende levnadsår


För att fortsätta lite på det här årsbästa temat. Jag vill inte ljuga och säga att allt har varit bra det här året, på många sätt har jag stått still. Cirkulerat. Men det känns ändå som endel cirklar slutits och endel har jag faktiskt lyckats att bryta...Det låter kanske kryptiskt och jag vet inte riktigt vad jag babblar om nu om jag ska vara helt ärlig. Ordbajseri är man bra på om man läst etnologi och det har jag.


Iallafall. För att sammanfatta lite roliga händelser 2007 (i mitt liv då):
  • Barcelonaresan i maj. Prima Vera och allt vad det innebar. Några dagar med väldigt många bra konserter. För att ge några exempel så såg vi: Band of horses, Built to spill, Low, Patti Smith, White stripes, Sonic Youth, Shannon Wright, Kimya Dawson...

  • Personalresa till Kassel under dokumentautställningen. Tre dagar som bestod av konstutställningar, restaurangbesök, Logh-konsert, bubbelbad i hotellsviten osv. Jag kom mina arbetskamrater närmre iom denna resa och det kändes bra.

  • Helg i Stockholm i oktober. Bodde hos Markus och Esteban. Det var verkligen välbehövligt och så tillfreds som jag kände mig där har jag ej gjort så länge. Det var bara så KUL.

  • Berlinresa med familjen. Pappa fyllde 60.

  • Emmabodafestivalen. Visst var det jobbigt och skabbigt men ack så kul jag och brudarna hade!

  • Fick fast jobb på mitt lilla bibliotek på Konsthögskolan här i Malmö. Jag är otroligt stolt och glad över det eftersom jag trivs så bra med både arbetstider, miljö, låntagare och kollegor.

  • Har varit på en massa roliga konserter, bla (förutom de på Prima vera) Feist, Arcade fire, Twilight sad, Lemonheads, the National, Anna Järvinen, Liars, Scout Niblett, Fiery Furnaces, Deerhoof, Coco Rosie osv. Debaser har verkligen gjort ett bra jobb och utökat mina konserttillfällen radikalt...tack!

  • Bestämt mig för att börja spela med nytt band. Ska såklart fortsätta med Velouria men ska bli kul att göra lite annorlunda grejjer. Känns som jag fått inspiration till att spela igen. Vi har inte repat än så jag ska inte ropa hej...men det ska bli spännande...

  • Har lärt känna endel nya människor eller kommit folk närmre som jag kände sedan tidigare. Glada människor. Ledsna människor. Bra människor helt enkelt. Har såklart även haft många bra stunder med "vanliga ligan".

  • Sen är det såklart kul och speciellt att få följa en nära väns graviditet. Det är första gången det händer och i april-maj någon gång kommer två pluttar som jag ska skämma bort som fan (ska givetvis lära dem att skrika feministiska slagord och spela trummor på kastruller-full rulle ska det bli).

Som ni märker är de flesta händelser sådana där jag är på resande fot och jag har väl insett att det är så, att Malmö både kväver och begränsar mig på många sätt. Därför känns det lite komplext att jag nu fått fast jobb här. Men samtidigt är det kanske så att det är vardagen och rastlösheten som är boven och inte staden jag befinner mig i. En sak är dock säker: Jag tänker INTE fira min 30årsdag på Möllan.

Trettio föresten. Det är fredagskväll, klockan är snart midnatt och jag sitter ensam i kyffet och lyssnar på "Have I told you lately?" med Van Morrison. Faktum är att jag känner mig ganska tillfreds ändå. Sen när blev jag en tant? Det står kanske 1978 och inte 1988 i passet iallafall...?;) Eller har det blivit bättre med rastlösheten? Kanske kanske (med risk för att låta som Dalai Lama el någon) var 2007 året, då jag verkligen lärde känna personen på bilden ovan.

Godnatt.




Inga kommentarer: