lördag 16 februari 2008

Girls Rock! The Movie

Jag har precis varit på panora (music doc-festivalen)och sett filmen ovan och jag är så glad att jag masade mig dit (trots att jag inte hade någon att gå med och trots att jag va skittrött). Filmen var helt outstanding och jag rekommenderar er verkligen att se den. Det är en dokumentär om ett rockcamp för flickor (8-18 år) i USA (lett av musiker bla från Gossip och Sleater-Kinney). Den handlar om att lära sig ta plats och att våga, att acceptera sig själv och att omvandla negativa känslor till kreativitet. Flickorna bildar band och skriver egna låtar, men tränar också feministiskt självförsvar och för diskussioner kring allt möjligt viktigt. Det är så sköna karaktärer som skildras också. Tex Amelia, som ser ut som en barnverision av Lisa Loeb el Laura Veirs, har en blomformad rosa gitarr, älskar Sonic Youth och skriver låtar om sin hund. Det är nästan så att jag själv vill börja avla fram kids nu BARA för att få skicka dem på rockcamp, eller POPKOLLO som det heter här. För som tur är så har vi ju det i Sverige också (tacka Marit Bergman, Cecilia Nordlund mfl asduktiga driftiga musiker för det). Skulle jättegärna vilja jobba på det där Popkollot någon gång. Blev grymt inspirerad av denna film och önskar att jag själv fått deltaga i något sådant då jag var kid.

Inga kommentarer: