fredag 22 februari 2008

Love me or hate me


Jag brukar vanligtvis inte lyssna på rap och hiphop. Ska jag vara ärlig har jag inte lyssnat seriöst på det sen jag var typ 11 o gangstarappare med Public Enemy, Ice-T och Ice cube som favoriter. Jag tycker oftast inte att det är dålligt, men heller inte särskilt bra och det mesta låter likadant i mina öron. Men det finns undantag och jag har kommit på mig själv att gilla den typ av rap som tex M.I.A och Lady sovereign (bilden) gör. Kanske handlar det om att jag tycker att rap gör sig så mycket bättre med en kvinnlig röst? Men ärligt så tror jag att det handlar om attityden bakom artisten. Eftersom manliga rappare ofta rappar (jag menar då inte alla såklart) om saker jag verkligen inte står för, känns det mer naturligt att lyssna på en kvinna som har rhymes som "If you love me then thank you, if you hate me: then fuck you". Som jag tidigare skrivit har dessa artister anammat den attityd som den kvinnliga musikvärlden lidit brist på sedan riotgrrlvågen. Sen är deras musik mer punk än vad hip hop vanligtvis brukar vara. Jag diggar.

Inga kommentarer: