tisdag 5 februari 2008

woman as lovers


Som 29åring åkte jag för första gången till Emmabodafestivalen (2007). Efter att ha avverkat en massa Roskilde (7) och ett Hultsfred kände jag att det var dags att bege mig till den småländska myllan. Till saken hör att jag inte varit på någon tältfestival sen typ 2001 eller något. Iallafall så var det ganska givet att jag var bland de äldsta på stället och att jag givetvis skulle bo i tältet som förvandlades till en swimmingpool. Jag undrade faktiskt vid ett flertal tillfällen vad jag gett mig in på. Men samtidigt hade jag skitkul och de fyra band jag åkte dit för att se var alla jättebra. Det var värt det. Ett av dessa band var Xiu Xiu.
Jag har precis lyssnat på deras nya skiva "Woman as lovers" för första gången och ÅH det är så BRA! Det finns en känsla i deras musik som jag har svårt att beskriva. Men ord jag kommer att tänka på då jag lyssnar är: "desperation", "spontantitet", "sexualitet", "galenskap", "gränslöshet" och "fantasi". Låter kanske kvasi men ack, det är så fint.
Favoritspår: covern på Queens "under pressure". Lysande.

Inga kommentarer: