onsdag 25 februari 2009

Hjärtan.


Ni vet. Man säger ju att fina saker, såsom kärlek och sånt, sitter i hjärtat. Och hjärtan är ju en fin symbol för saker och ting. Men varför egentligen? Varför just hjärtat av alla kroppens delar? Jag förstår att hjärtat är kroppens viktigaste muskel och så. Men frodas kärleken i hjärtat? Gör den verkligen det? Borde inte hjärnan vara med på ett litet hörn i allafall? Och det finns väl andra delar av kroppen som också reagerar vid kärlek, eller har jag helt fel? Det är väl i och för sig rätt att hjärtat bultar snabbt då man är kär, men jag tycker ändå att det är lite orättvist och för enkelt att likställa kärleken med det som finns i hjärtat. Fast det är klart, det är väl ingen som på allvar gör det och det finns väl någon etnologisk förklaring till varför just hjärtat används. Plus att det oftast är fint med symboler så länge de inte är hakkors eller andra kors på ena eller andra hållet, så jag vet inte varför jag ifrågasätter det här faktiskt. Kom bara att tänka på det. Och det vore ju ganska fult att rita en hjärna i kärleksbrev och sånt. För att inte tala om....

Fast ganska roligt också. Haha.

Inga kommentarer: