tisdag 4 november 2008

att spara in på konserter...


Jag har verkligen varit duktig på att spara in på konserter den här hösten. Har skippat sådana jag sett förut (tex Spiritualized ikväll, Mogwai, Built to spill osv) och sen sådana jag kan klara mig utan. Visst svider det lite i indiehjärtat men samtidigt har jag lyckats förtränga det faktum att jag valt soffan framför musikupplevelser till förmån för sparande av pengar & ork. Och..ja. Jag såg ju Spiritualized ett par gånger när det begav sig, för över tio år sen. Sen en fin aukustisk spelning på Emmaboda i fjol med. Det var fullkomligt fantastiskt alla gångerna och de kommer aldrig slå det ikväll. Pilutta er, ni som lägger 350kr på konserten ikväll;)

Sen är frågan om jag lyckats spara så mycket pengar egentligen. Det man inte lägger på det ena lägger man väl på det andra. Men jag måste ju försöka iaf, speciellt nu då dollarn stiger. GAH. Märks det att jag försöker övertyga mig själv...?

Lite konserter framöver blir det iaf (förutom våra Freaks N geekskvällar).
Fre 7 nov-Throw me the statue på KB. Jag & Sanna spelar skivor i vinylen.
Fre 14 nov-Damien Jurado/Tiny Vipers på Debaser. Kommer bli vackert.
Mån 17 nov-Glasvegas på Vega. Jippie.
Lör 29 Nov-Beach house. Jana Hunter. Fredrik på KB. Oväntat!

Ni då? Några inplanerade konserter?

2 kommentarer:

Ingenen Iro sa...

Woven Hand borde du inte missa. Även om du inte gillar han/dom på skiva särskilt mycket så är det en helt annan grej live. Woven Hand är en sådan grej som inte bara är "musiker står på scenen och spelar" utan det är en "upplevelse". Klyschade beskrivningar som "religiös upplevelse" dyker upp i huvudet när man ska beskriva hans konserter. Recensenter har även använt begrepp som väckelsemöte och demonutdrivning, och jag tycker dem stämmer bra också. Jag vet inte om det är en slump att sådana religiösa begrepp stämmer in på hans konserter med tanke på att han är kristen som fan. Det bästa ordet för hans konserter tycker jag personligen är INTENSIV.

Kathleen Edwards ser jag också fram emot. Hon är en av mina favoritsinger-songwriters, och min favorit bland tjejer. Inte världens mest avancerade låtar, eller världens vackraste låtar, utan bara riktigt välskrivna, bra lägereldslåtar.

Sen "borde" jag nog gå på Daniel Johnston egentligen, han är ju en legend och så vidare, men jag vetefan om pengarna räcker.

Vi ses iallafall på Jurado och Under Byen!

Förresten har jag ändrat om min blogg från en politik-blogg till att vara en blogg som mest handlar om musik och gigs och sånt. Eller jag skriver fortfarande om mina ideologiska/politiska åsikter ibland, men det är mest annat nu. Läs den vetja.

Anonym sa...

Jag har inte gått på en enda konsert det här året. Kände att det var bäst för mig att umgås med så lite folk som möjligt det här året samtidigt som jag har bott på ställen med extremt dåligt konsertutbud och har inte direkt känt för att åka till andra städer heller. Har däremot köpt en massa skivor. Men nästa år blir förhoppningsvis ett konsertår för min del.