torsdag 2 oktober 2008

En bibliotekaries bokhylla

Hittade den här boksiten via en blogg häromdagen och beställde genast tre böcker. Jag menar 35 spänn för en pocket är ju sjukt billigt. Fraktfritt också. Man måste dock beställa för 100 kr så man måste beställa minst 3 böcker. Jag kan dock aldrig få för många pocketböcker. Jag är helt klart av den åsikten att jag föredrar pocketböcker framför inbundna, när det gäller skönlitterära böcker. Fackböcker ska ju helst vara stora och fina och inbundna såklart. Men jag gillar pocketbokens behändighet, jag vill kunna med romanen jag läser jämt, i väskan, då jag tränar, på bussen osv. Sen att priset för en pocketbok gentemot en inbunden faller mig mer i smaken är ju en annan femma.

På tal om det så har jag aldrig varit en person som köper mycket böcker. Jag har oftast lånat. Såklart, det var ju mina eviga biblioteksbesök i barndomens Oxiebibliotek som på något sätt fick in mig på min yrkesbana. Och jag har jämt älskat att läsa innehållet i böcker men jag har inte tyckt att det varit viktigt att ÄGA dem. Därför retar jag mig på folk som kommer hem till mig och gaggar om att "jaså, det är så här futtig en bibliotekaries bokhylla är" (och jag har inte ens lite böcker, jag har lagom, men inte mängder). Ok jag jobbar med böcker, det tar upp stora delar av min dag, men måste jag äga en massa böcker bara för det? Måste en korvgubbe äga femton kilo korv för att verka trovärdig? Räcker det inte att han vet hur de smakar och vad som är i?.
Lite så tänker jag. Och är det inte lite tanken med bibliotek att vi ska tillhandahålla människor som inte har råd/möjlighet att köpa all litteratur på egen hand med böcker? Jo.
Och jag vill ju inte vara något dåligt föredöme.;)

Sen menar jag verkligen inte att jag inte VILL ha böcker. Jag tycker det är himla kul att få böcker i present och så. Bara det att jag aldrig prioriterat att köpa dem utan har köpt typ skivor och kläder istället. För skivor och kläder-det har jag så det räcker och blir över.
Inte för att jag köpt värst mycket skivor det senaste året. Inte jättemycket kläder heller. Undrar vad jag lägger mina pengar på egentligen?
Konserter och mat tror jag. Och öl....
Det är så en litteraturälskande bibliotekarie på trettio vårar prioriterar. Iallafall om hon är jag.

Inga kommentarer: