torsdag 27 mars 2008

Divan Japonais


Jag har så länge jag kan minnas gillat denna affisch av Henrik de Toulouse Lautrec. Jag vet inte varför, men det är något med hennes röda hår och barska uppsyn. Det är en tillsynes stark men kall kvinna som porträtteras. Men så läser jag mig till att den i själva verket föreställer en dansös vid namn Jane Avril. En kvinna som efter år på mentalsjukhus tillfrisknat och utbildat sig till dansös och lyckats skapa sig en karriär. Och så förstår jag än mer varför jag gillar bilden.

Jag borde jobba, men nu vill jag bara sitta och bläddra i boken och titta på fler affischer av Toulouse och drömma mig bort till det Paris som var. Och vet ni...häromdagen kom en utställningaffisch för en Toulouseutställning hit till jobb. En affisch med bilden ovan. Den ska upp på mina väggar efter att den suttit här ett tag. I love my work sometimes.

1 kommentar:

Anonym sa...

vi drar till paris för fasiken!/sis