onsdag 12 mars 2008

Sminkad eller inte.

Läste den här krönikan och skämdes för stackars Lisas skull. (Och för resten av alla kvinnor och män som inte förstått ett skit av vad feminism handlar om.) Jag kan ioch för sig förstå känslan i att känna sig uttittad för att att man till skillnad från många radikala väljer att bära smink eller att inte klä sig crust deluxe. Tro mig det har hänt mig många gånger.. men varför låta dessa (i sin tur inskränkta) enskilda individer stå ivägen för ideologin som sådan?

Gör feminismen till din egen, för den är definitivt till för alla. Sminkad eller inte.

" Framför allt vill jag att feminismen skall vara mer än ett oantastligt sätt för kvinnor att kritisera andra kvinnor som inte beter sig rätt, eller sminkar sig med fel palett, eller knullar fel person på fel sätt, eller helt enkelt inte följer intern kvinnoetikett."/ Lisa Magnusson-Aftonbladet

Men...tror du att det är det här feminism handlar om?
..ja då har du inte förstått mycket. Rubriken till artikeln är också mycket olyckligt satt. ("Jag vill inte befattas med förbittrade kvinnor"). Feminismen har redan dåligt rykte och det blir än värre när kvinnor med mediauttrymme uttalar sig så= Lätt för läsaren att läsa in att alla feminister är bittra. Bara för att en viss grupp "feminister" uppför sig som i ovan nämnda citat är det inte något som automatiskt ingår i varje feminists persona..Jag är så trött på att behöva förklara detta för människor.

Nu ska jag tugga aprikostuggummi, jobba lite och lyssna på Love is all.

ps. seperatism och feminism är inte samma sak. ds

Inga kommentarer: