lördag 13 september 2008

Etnologen i mig speaking

Om jag hade haft min c-uppsats i etnologi kvar att göra hade jag valt att skriva om facebook. Om hur människor blir ihop genom att ändra relationsstatusen. Och om hur folk tolkar och ser hemliga koder i varandras statusuppdateringar. Kanske hade jag också skrivit lite om människans nya sätt att planera sin vardag och fest (event) och om facebookgrupperna som ett uttryck för den egna identiteten. Hehe. Det finns en hel uppsjö ingångar och jag är nästan lite sur för att jag gjorde klar c-kursen en gång i tiden. I och för sig var mitt ämne ganska roligt det med. Jag skrev om könskonstruktion och identitetsbildning i/genom tidningen Darling. So 90ies.

3 kommentarer:

Anonym sa...

skriv en Duppsats!!!

Anonym sa...

Jag rekomenderar starkt den här videon, An anthropological introduction to YouTube. Det är någon som gjort ungefär det du säger, fast med YouTube istället för Facebook. Väldigt lång (55 min) men helt klart värt det. Du kommer tycka den är jätteintresant, jag lovar :)

http://www.youtube.com/watch?v=TPAO-lZ4_hU&

jenny sa...

oh! en c-uppsats jag gärna skulle vilja läsa :)