tisdag 23 september 2008

Jag ska gå en kurs.

Har anmält mig till en kompentensutvecklingskurs. Satt här på jobb och kände att allt står still. Jag trivs så himla bra här men samtidigt börjar det bli lite enformigt eftersom jag mest koncentrerat mig på katalogisering sen jag började här för två år sedan. Det var ett måste eftersom jag ansåg att ett digitalt utlåningssystem synnerligen är att prioritera (vi lever inte på stenåldern, lappsystemet funkar föga i längden). Nu börjar jag dock se ett slut på det evighetsarbete som detta inneburit. Har bara utställningskatalogerna kvar att katalogisera (förutom nyförvärv) och det är kanske åtta hyllmeter bara? Iallafall jag anmälde mig till en kurs om web. 2.0. Kanske inte världens mest främmande saker för mig att ta in, men det ska bli kul att se vad jag kan göra av det här, på detta bibliotek. Jag behöver en utmaning och jag tycker att det verkar hur kul som helst. Kursen ges på distans, vilket innebär att jag kan pyssla med uppgifterna här när jag får tid över=perfekt eftersom jag är trött på dötid.

Beskrivning: Den 16 oktober går starten för den nätbaserade kursen 10 + 1 saker för LUB. Det är en utbildning som riktar sig till alla medarbetare i LUB. Vi börjar med en inspirationsföreläsning med Erik Stattin, dit alla är välkomna - även du som inte har tänkt gå själva kursen (OBS! Separat anmälan)

De senaste åren har det dykt en mängd nya webbaserade tjänster. De handlar om nya sätt att kommunicera och nya informationsflöden. En del räcker det att känna till och andra kan du lära dig att använda för att utveckla bibliotekens service.

Utbildningen kommer att ta upp tjänster som gör det enklare och billigare att samarbeta med kollegorna. Web 2.0 är inte "bara" tidsfördriv utan i högsta grad effektiva sätt att sprida information, omvärldsbevaka, samarbete eller undervisa.
Hur kommer kursen att gå till?
  • Som första uppgift ska du starta en egen blogg där du i fortsättningen redovisar dina uppgifter
  • Varannan torsdag eftermiddag läggs en ny sak ut på den gemensamma kursbloggen
  • Varje sak presenteras med en kort beskrivning och du får en uppgift att lösa med instruktioner steg för steg
  • För dig som redan är van användare kommer det att finnas "fördjupningsuppgifter"
  • Varje uppgift är tänkt att ta ungefär två timmar i samlad tid och kan utföras när det passar ditt schema
  • Alla behöver inte kunna allt. Med undantag för din egen blogg väljer du själv vilka saker du vill delta i
  • Utbildningen är helt nätbaserad men som stöd finns mentorer som hjälper dig och kan svara på alla frågor som dyker upp
  • Allt samarbete uppmuntras. Lös uppgifterna tillsammans, använd din blogg för tips och diskussioner! Vissa uppgifter kräver en motpart
  • Kursen avslutas någon vecka före påsk. Vi har lagt in jullov och några veckor för "uppsamlingsheat" ifall du behöver tid för att hinna med
Önskar att jag kunde gå ngn fortbildningskurs i konstvetenskap och konsthistoria också...känns som det är det jag behöver mest egentligen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Vad kul :) Lycka till!!!
Dea