torsdag 10 januari 2008

den där M.I.A

Ok jag erkänner, jag kan ha fel. Och ännu värre, jag kan dömma fel utan att egentligen ha satt mig in i ämnet (dålig egenskap det där). Jag har tidigare avfärdat M.I.A som "den där som kids med neonfärger och gluesticks lyssnar på". Men efter att hennes senaste skiva listades på så många årsbästalistor var jag igår tvungen att ge vika och ladda hem den. När jag hörde Paper planes blev jag positivt överaskad, när jag hörde Jimmy (och kände igen den såklart...visste inte att det var hennes låt) log jag och när jag hörde henne citera Pixies i "20 dollars" blev jag såld. M.I.A är skitcool. Kanske inte den sortens musik jag vanligtvis älskar men på samma sätt som Peaches knockade mig för ett par år sedan är hon precis den sortens girlpower som musikvärlden saknat sedan riotgrrlvågen på 90-talet. (Spice girls kan slänga sig i väggen)

Inga kommentarer: