torsdag 17 januari 2008

ITgirls

För ett tag sedan skrev Dygnet runt om den nya tidens IT-girls och hänvisade till tjejerna som gör sig till "kändisar" genom bloggande. Jag tyckte artikeln var väldigt intressant och beslöt mig för att undersöka saken närmre och har följt några av de här bloggarna i några veckor (Sandras läser jag jämt men räknar inte riktigt in henne här eftersom hennes blogg skiljer sig ganska mycket från de andra som artikeln tog upp). Det jag mest reagerat på är den mängd kommentarer varje inlägg får. Ofta kommentarer som i komplimanger. Det känns verkligen mer som om det är läsarna som gör de här tjejerna till IT-girls, till idoler. Tror inte det är en aktiv ambition från författarinnorna själv. Typexempel på kommentar: "Din blogg är den bästa! Du är så fin och de där legginsen var har du köpt dem?" Det är nog ingen tillfällighet dock att bloggerskorna alla är unga, vackra och med huvudet på skaft.

Intressant fenomen det här och jag vet vad jag skulle ha skrivit min magisteruppsats i etnologi om...om jag nu pallat gå D-kursen, vilket jag aldrig kommer att göra.

Inga kommentarer: