fredag 11 januari 2008

Mitt på det torra...


Jag är så jävla nöjd med att jag har fått fast jobb. Speciellt när jag läser det här:


Det blir svåra tider för Malmös bibliotekariekår framöver. Usch, känner faktiskt medlidande för mina gamla kursare.
Egentligen var det aldrig ett aktivt val av mig att bli bibliotekarie. Eller, jag har ju alltid älskat bibliotek och det här väl funnits i tankarna, men jag ville egentligen bli journalist, lärare eller socionom eller någon slags kulturvetare (thx god att jag inte blev det-arbetslöshet forever). Jag var ganska lost och läste mest en massa kurser för att det var intressant (etnologi, litteraturvetenskap, kulturvetenskap, intermedialitet osv) och vips så var studielånet nästan slut. Passande nog fanns bibliotekarieutbildningen i Lund (vägrade Borås) och ännu mer passande var att den bara var två år (egentligen fyra, men man tillgodoräknar sig poäng sedan tidigare, man ska minst ha läst 2 år, jag hade läst...4). Alla sa att det var så himla svårt att komma in i Lund dock så jag var lite orolig där ett tag. Men efter att ha gjort ett prov och en intervju kom jag in, lätt som en plätt faktiskt. Så det blev liksom bara så.


Jag trodde heller aldrig att jag skulle jobba på ett högskolebibliotek, folkbibliotek låg väl närmst till hands eftersom det var snarare den kulturförmedlande delen än informationssökningsbiten jag gillade bäst på utbildningen. Sen läste jag 10p skolbibliotek på Malmö högskola och trodde jag skulle bli typ gymnasiebibblis. Men som TUR var hamnade jag här, på Konsthögskolans bibliotek. Här jobbar jag ensam, är min egen bibliotekschef, har supertrevliga arbetskamrater med helt andra funktioner, vilket kan vara ganska skönt..Jobbar 70% vilket= tis-fre 10-16.30 men har ändå helt ok lön. Passar mig perfekt helt enkelt....så nu vet ni det.
bild: här jobbar jag

Inga kommentarer: